خون (دبیرستان)

طرح درس «احکام خون» دبیرستان

جزوه­ی مربی و دانش­آموز

إِنَّما حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَهَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزیرِ

خداوند تنها مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را با نام غیر خدا سر بریده­اند، بر شما تحریم کرده است.

          (آیه­ ی شریفه­ ی 173 سوره­ی بقره و  آیه ­ی شریفه­ ی 115 سوره­­ نحل)  



خون – دم – ثار – Blood

تعریف خون: مایعی است درون بدن ، که کار اصلی آن رساندن اکسیژن و مواد تغذیه کننده (مانند گلوکز) به سلول های بدن و کمک به دفع مواد زائد (مانند دی اکسید کربن و اسید لاکتیک) از بافتهای بدن به خارج و نیز دفاع در برابر بیماری­ها می باشد.

خون حدود 7 تا 8 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد و در انسان بالغ حدود 5 لیتر خون است. در هر 1 cc (سی سی) خون حدوداً 5 میلیون گویچه­ی قرمز (گلبول­های قرمز) است.

در زبان عربی به خونِ قرمز و درونِ بدن « دم » گفته می شود.

« ثار » به معنای « خون بها » گفته می­شود که گاهی هم خون ترجمه می شود.

خون در داخل بدن حرکت می­کند و در خارج بدن به شکل لخته خون (Blood Clot) در می آید. رنگ قرمز خون عمدتاً به خاطر گویچه های قرمز می باشد.

هموگلوبین موجود در گویچه­های قرمز دارای عنصر آهن است که در حالت احیاء می­باشد و می­ تواند با اکسیژن و دی اکسید کربن ترکیب شود و انسان تنفس (دم و بازدم) داشته باشد. گلبول­هایی که ضخامت آن­ها  سانتی­متر است. گردش خون توسطّ 10 میلیارد مویرگ انجام می­شود.

خون دارای ترکیبات بسیار زیاد دیگری نظیر گویچه و پلاکت و … می باشد. در هر قطره از خون حدود 400 هزار گلبول سفید وجود دارد.

از خون بند نافِ بچّه می توان جهت سلول­های بنیادی استفاده گردد.

احکام خون

مسأله­ی 93- خون انسان و هر حیوانی که خون جهنده دارد(مانند گوسفند و گاو …) نجس است پس خون حیواناتی مانند ماهی و پشه پاک می­باشند.

مسأله­ی 94- خون حیوان حلال گوشت که به دستور شرعی ذبح شود و به مقدار معمول بیرون بیاید نجس است ولی آن­مقدار که در بدنش می­ماند پاک است.

مسأله­ی 95- از خون درون بعضی تخم­مرغ­ها (نطفه­دار) باید اجتناب کرد.

مسأله­ی 101- خونی که از دهان مثلاً از لای دندان­ها می­آید اگر به واسطه­ی مخلوط شدن با آب دهان از بین برود اجتناب از آب دهان لازم نیست و اگر از بین نرود و آب از دهان بیرون بیاید اجتناب از آن لازم است.

  • دندان پر شده (یا روکش دار) که جزء بدن نیست با هر مقدار خونِ داخلِ دهان نجس می شود و یا غذای داخل دهان ، به واسطه­ی خونِ کم هم نجس می­شود.

مسأله­ی 104- اگر موقع جوشیدن غذا قطره­ای خون در آن بیفتد تمام غذا و ظرف نجس است. و جوشیدن و حرارت و آتش پاک کننده نیست.

مسأله­ی 105- زردآبه­ای که در حال بهبودی زخم کنار آن ایجاد می­شود اگر معلوم نباشد که با خون مخلوط است، پاک می­باشد.

  • انتقال خون بین مسلمان و غیر مسلمان جایز است.
  • خوردن هر مقدار خون و هر نوع نجاست حرام است.

خون در نماز:

 از شرایط بدن و لباس نمازگزار طهارت است. نماز در بدن و لباس خون آلود صحیح نیست ولی خون کمتر از یک درهم مَعفُّوْ (عفو شده) می­باشد و فقط نماز با آن صحیح است و به محض رسیدن آب یا عرق بدن به آن دیگر با آن هم نمی شود نماز خواند.

طهارت از خون :

ابتدا با آب سرد یا پارچه یا دستمال کاغذی عین نجاست را برطرف می کنیم و سپس با آبِ قلیلِ پاک سه مرتبه (کُر یک مرتبه) آن را آب می­کشیم تا رنگ، بو یا مزه­ی آن از بین برود. توجّه شود در پاک کردن لباس یا بدن لزومی به تَفَحُّص زیاد نیست و حالت عادی کافی است یعنی ممکن است با ذرّه­بین یا میکروسکوپ ذرّاتی از خون در بدن یا لباس باشد ولی آنها دیگر لزومی به پاک کردن ندارد وسواس که نداریم!

  طهارت با تمیزی و عاری از میکروب بودن (استریل بودن) فرق می­کند.

مثال: دستور پزشک را بدون سوال استفاده می کنیم.

  • خون زیر ناخن حکم خاص دارد. (نظرِ مرجعِ خود را جویا شوید.)
  • در زخم های روباز و خون دار جبیره و تیمم انجام می­شود.

علّت بعضی از احکام خون

چرا خون نجس و خوردن آن حرام است؟

پاسخ: واقعیت آن است که علّت برخی از احکام دقیقاً معلوم نیست اگر چه در پیشگاه خداوند حکیم مصلحت و حکمتی دارد که ما از آن­ها خبر نداریم و به همین خاطر باید تَعَبُداً آن ها را پذیرفت. امّا در برخی از روایات به علّت بعضی از احکام اشاره شده است. نجاست و حرمت خون از این امر مستثنا نبوده و نجاست و حرمت مبتنی بر مفاسد و پیامدهای منفی است که در خوردن خون وجود دارد. به نظر می­رسد بین نجاست خون و حرمت خوردن آن رابطه وجود دارد. یعنی به دلیل زیان­هایی که در خوردن وجود داشته، اسلام به نجاست آن حکم کرده است تا از خوردن آن پرهیز شود.

یکی از نویسندگان در ذیل تفسیر آیه­ی 173 سوره­ی بقره می نویسد: دومین چیزی که در آیه تحریم شده “خون” است. خونخواری هم زیان جسمی دارد و هم اثر سوء اخلاقی، چرا که خون از یک سو مادّه­ی کاملاً آماده ای است برای پرورش انواع میکروب ها. تمام میکروب هایی که وارد بدن انسان می شوند، به خون حمله می­کنند. و آن را مرکز فعّالیّت خویش قرار می دهند، به همین دلیل گلبول­های سفید که پاسداران و سربازان کشور تن انسانند. مخصوصاً هنگامی که خون از جریان می افتد و به اصطلاح می­میرد، گلبول­های سفید از بین می­رود، به همین دلیل میکروب­ها که میدان را خالی از حریف می­بینند، به سرعت زاد و ولد کرده و گسترش می­یابند، بنابراین اگر گفته شود خون به هنگامی که از جریان می­افتد، آلوده­ترین اجزای بدن انسان و حیوان است گزاف گفته نشده (خونی که در­رگ­ها جریان نداشته باشد، خون مرده محسوب می­شود و همین­طور خونی که از حلق به هنگام خوردن پایین می­رود، خون مرده است). از سوی دیگر امروزه در علم غذاشناسی ثابت شده که غذاها از طریق تاثیر در غدّه­ها و ایجاد هورمونها در روحیات و اخلاق انسان اثر می­گذراند. از قدیم نیز تاثیر خونخواری و قساوت و سنگ­دلی به اثبات رسیده است…. در حدیثی می­خوانیم: “آنها که خون می خورند، آن چنان سنگدل می­شوند که حتّی ممکن است دست به قتل پدر و مادر و فرزند خود بزنند”

به خاطر زیان های اخلاقی، روانی و جسمی خون بوده است که اسلام هم به نجاست آن حکم نموده و هم به تحریم آن:

« إِنَّما حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَهَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزیرِ … »

(آیه­ی 173 سوره­ی بقره و آیه­ی 115 سوره­­ی نحل)

«خداوند تنها مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را با نام غیر خداسر بریده­اند، بر شما تحریم کرده است.»

در اسلام از خوردن خون ، نهی و به نجاست آن حکم شده است، امّا استفاده های معقول مانند تزریق خون برای نجات جان مجروحان و بیماران و مانند آن، اشکال ندارد، حتّی دلیلی بر تحریم خرید و فروش خون برای این موارد در دست نیست، چرا که استفاده­های عقلایی و مشروع مورد نیاز عمومی است. و این بدان جهت است که آثار منفی خون در نجاست و حرمت خوردن نقش دارند.

آیا می­دانید:

مغولان تا زمان چنگیز به صورت قبایلی وحشی و پراکنده زندگی می‌کردند که کارشان غارت و کشتار دیگران بوده‌است که باعث وحشت و زحمت همسایگان‌شان بودند.

چنگیز خان در اواخر سده ششم خورشیدی (اوایل سده­ی هفتم قمری) قبایل مغول را یکپارچه کرد و با نیروی آنان و برخی از اقوام ترک، نیروی جنگی سهمگینی ایجاد کرد که بیشتر آسیا و شرق اروپا را به تصرف خود درآورد. یورش مغولان، بدترین فاجعه­ی تاریخ بشر محسوب می‌شود که باعث کشتار میلیون‌ها تَن و توقّف تمّدن اسلامی شد.

جانشینان چنگیز تا بیش از یک سده بر مناطق پهناوری از آسیا و باختر اروپا (ازجمله روسیه)حکمرانی می­کردند، ولی کم‌کم از قدرت آنان کاسته شد و مقهور ملل زیرفرمان خود شدند. حکومت مغولان در ایران با عنوان ایلخانان بیش از یک قرن حکومت کردند و تأثیراتی عمیق بر این کشور برجای نهادند.

 مغولان جنگجویانی قهّار به روی اسب‌هایی کوچک، ولی پر طاقت بودند و با حمله بسیار سریع و باهول و هراس دشمن را نابود می‌کردند. جنگجویانشان لباس‌هایی از ابریشم می‌پوشیدند، که در اثر تیر خوردن، جلوی خون ریزی و چرکین شدن زخم را می‌گرفت.

انواع تیرهای مغولان:

تیر سفیرزن ، برای باخبر کردن نیروهای خودی از موضوعی یاکمک خواستن،

تیر آتش­زن ، برای از بین بردن وآتش زدن تجهیزات، نیروهاو ساختمان و قلعه‌های دشمن،

تیر ضد­زره ، برای نفوذ در زره نیروهای زره دار دشمن.

گفته می­شود هر جنگجوی مغول در سپاه چنگیزخان 18 اسب همرا داشته است و هنگامی که مجبور بوده است تا مسافت بسیار طولانی­ای را طی کند، هر بار رگ اسبی را باز می­کرده و از خون آن تغذیه می­کرده است (خون­خواری) که این کار او را هم سیر می­کرده است و هم رحم و شفقت را در او از بین می­برده است.

یادآوری چند نکته :

الف) مکیدن ناخود آگاه زخم دست که خون افتاده ، هم کار حرام انجام شده است و هم نوعی خوی درّندگی ایجاد می­کند.

ب) از نظر پزشکی اثبات شده است حیواناتی که با ذبح شرعی آماده می­شوند خون بسیار کمتری در آن هست و با خوردن این خون­های کم دچار بیماری نمی­شویم.

ج) اسلام به ما دستور داده است که از حیوانات گیاه­خوار ( که به روش شرعی ذبح شده است.) تغذیه کنیم نکته این است که حیوانات نجاست­خوار حرام می­باشند.

توجّه: خداوند حکیم است!

ما از مصالح و مفاسدِ واقعیِ احکام آگاهی نداریم. امّا این امور به سعادتِ انسان (دنیوی و اخروی) بر می­گردد و دلیل اصلی در انجام احکام ، تسلیم بودن ما در برابر فرامین الهی می باشد.