روزه(دبیرستان)

«احکام روزه» دبیرستان

جزوه­ی   مربی  و  دانش آموز

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ

کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! نوشته شده است بر شما (واجب گردیده) روزه گرفتن، چنانچه نوشته شده بود بر آن کسانى که قبل از شما بودند از امت­ها، شاید پرهیزکار شوید.

 (آیه­ ی شریفه­ ی 183 سوره ­ی بقره)

فهرست :

  • احکام روزه
  • پاداش روزه­داری در گرما
  • راه ثابت شدن اوّل ماه
  • یوم الشک اوّل رمضان
  • یوم الشک آخر رمضان
  • نیّت
  • چیزهائى که روزه را باطل مى‏کند:

1 ـ خوردن و آشامیدن

2 ـ استمناء

3 ـ دروغ بستن به خدا و پیغمبر

4 ـ رساندن غبار به حلق

5 -فرو بردن تمام سر در آب

6 ـ باقیماندن بر جنابت تا اذان صبح

7 ـ قى کردن (استفراغ)

  • احکام چیزهایى که روزه را باطل مى‏کند.
  • آنچه براى روزه‏دار مکروه است.
  • احکام روزه مسافر

لازم به ذکر است که احکام این جزوه از رساله­ی آیت الله سیستانی آورده شده است ، احکام را با نظرات مرجع خود تطبیق دهیم.

َقالَ الصَّادِقُ(علیه السلام) :أَفْضَلُ‏ الْجِهَادِ الصَّوْمُ‏ فِی الْحَرِّ.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: برترین جهاد، روزه گرفتن در هواى گرم است

بحار الأنوار (ط – بیروت)       ج‏93       256

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل       ج‏7       504

احکام روزه

روزه آن است که انسان براى انجام دستورات خدا ، در پیشگاه خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب از شش چیزى که بعداً گفته مى‏شود خوددارى نماید.

پاداش روزه­داری در گرما

وَ مِنْهُ، عَنْ عِدَّهٍ مِنْ أَصْحَابِهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُنْذِرِ بْنِ یَزِیدَ عَنْ یُونُسَ بْنِ ظَبْیَانَ قَالَ
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْماً فِی شِدَّهِ الْحَرِّ فَأَصَابَهُ ظَمَأٌ وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ أَلْفَ مَلَکٍ یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ یُبَشِّرُونَه‏

بسندش از امام صادق(علیه السلام) که: هر که براى خدا عزّ و جلّ روزه دارد در گرماى سخت، و تشنه شود خدا هزار فرشته بر او گمارد تا دست برویش کشند و او را مژده دهند.

الکافی    ج‏4    64

من لا یحضره الفقیه    ج‏2    76

بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار    ج‏56    190

راه ثابت شدن اوّل ماه

مسأله 1700 ـ اوّل ماه به چهار چیز ثابت مى‏شود:

اوّل : آن­که خود انسان ماه را ببیند.

دوم : عدّه‏اى که از گفته آنان یقین یا اطمینان پیدا مى‏شود، بگویند ماه را دیده‏ایم. و همچنین است هر چیزى که بواسطه آن یقین پیدا شود، یا اطمینان از یک منشأ عقلائى پیدا شود.

سوم : دو مرد عادل بگویند که در شب ماه را دیده‏ایم، ولى اگر صفت ماه را بر خلاف یکدیگر بگویند، اوّل ماه ثابت نمى‏شود.

چهارم : سى روز از اوّل ماه شعبان بگذرد که بواسطه آن اوّل ماه رمضان ثابت مى‏شود، و سى روز از اوّل ماه رمضان بگذرد که بواسطه آن، اوّل ماه شوال ثابت مى‏شود.

مسأله 1701 ـ اوّل ماه به حکم حاکم شرع ثابت نمى‏شود، مگر این که از حکم او، یا ثابت شدن ماه نزد او، اطمینان به دیده شدن ماه حاصل شود.

مسأله 1702 ـ اوّل ماه با پیشگوئى منجّمین ثابت نمى‏شود، مگر این که انسان از گفته آنان یقین یا اطمینان پیدا کند.

مسأله 1704 ـ اگر ماه رمضان براى کسى ثابت نشود و روزه نگیرد، چنانچه بعد ثابت شود که شب پیش اوّل ماه بوده، باید روزه آن روز را قضا نماید.

مسأله 1705 ـ اگر در شهرى اوّل ماه ثابت شود، برای شهرهاى دیگر به نظر مرجع خود مراجعه کنیم.

یوم الشک اوّل رمضان

مسأله 1548 ـ روزى را که انسان شک دارد آخر شعبان است یا اوّل رمضان، واجب نیست روزه بگیرد و اگر بخواهد روزه بگیرد، نمى‏تواند نیّت روزه رمضان کند، ولى بهتر آن است که نیّت روزه قضا و مانند آن بنماید، و چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب مى‏شود. و اگر قصد مطلق روزه را کند و بعد معلوم شود رمضان بوده نیز کافى است.

مسأله 1549 ـ اگر روزى را که شک دارد آخر شعبان است یا اوّل رمضان، به نیّت روزه قضا یا روزه مستحبى و مانند آن روزه بگیرد و در بین روز بفهمد که ماه رمضان است، باید نیّت روزه ماه رمضان کند.

یوم الشک آخر رمضان

مسأله 1706 ـ روزى را که انسان نمى‏داند آخر رمضان است یا اوّل شوال(عید فطر)، باید روزه بگیرد، ولى اگر در اثناء روز بفهمد که اوّل شوال است، باید افطار کند. که می­دانیم روزه­ی عید فطر حرام است.

نیّت

مسأله 1530 ـ لازم نیست انسان نیّت روزه را از قلب خود بگذراند، یا مثلاً بگوید فردا را روزه مى‏گیرم، بلکه همین قدر که بنا داشته باشد براى اطاعت امر خداوند عالَم از اذان صبح تا مغرب کارى که روزه را باطل مى‏کند انجام ندهد کافى است، و براى آنکه یقین کند تمام این مدت را روزه بوده، باید مقدارى پیش از اذان صبح، و مقدارى هم بعد از مغرب از انجام کارى که روزه را باطل مى‏کند خوددارى نماید.

از اذان صبح تا اذان مغرب نیت روزه باید تداوم داشته باشد و در صورت هر گونه خِلَلی درنیّت ، باید به حکم مرجع خود رجوع کنیم.

 به طور مثال :

اگر کسی بگوید من می­خواهم روزه ام را بشکنم در این­جا چون نیت روزه شکسته شده است روزه باطل و قضای آن واجب است و تا غروب هم باید امساک کند.

 امّا اگر همان فردبگوید من می­خواهم آب بخورم ولی آب را نخورد چون فعل مبطل را انجام نداده است روزه­اش صحیح است.

مسأله 1533 ـ کسى که کارهایى که روزه را باطل مى‏کند انجام نداده باشد، در هر وقت از روز، نیّت روزه مستحبى بکند، هرچند فاصله کمى تا مغرب باشد، روزه او صحیح است.

مسأله 1535 ـ اگر بخواهد روزه قضا یا کفّاره بگیرد باید آن را معیّن نماید، مثلاً نیّت کند که روزه قضا یا روزه کفّاره مى‏گیرم.

مسأله 1540 ـ اگر پیش از اذان صبح نیّت کند و بخوابد و بعد از مغرب بیدار شود، روزه‏اش صحیح است.

مسأله 1543 ـ کسى که روزه­ی کفّاره دارد، اگر روزه­ی مستحبى بگیرد اشکال ندارد، ولى کسى که روزه قضاى ماه رمضان دارد، نمى‏تواند روزه مستحبّى بگیرد.

چیزهائى که روزه را باطل مى‏کند.

مسأله 1552 ـ شش چیز روزه را باطل مى‏کند:

اوّل : خوردن و آشامیدن.

دوم : استمناء. و استمناء آن است: که مرد با خود کارى کند که منى از او بیرون آید.

سوم:  دروغ بستن به خدا و پیغمبر)ص) و جانشینان پیغمبر:(به حکم مرجع رجوع شود).

چهارم : رساندن غبار به حلق (به حکم مرجع رجوع شود).

 پنجم   :فرو بردن سر به طور کامل به زیر آب . ( در این مساله به نظر مرجع خود رجوع کنیم.).

ششم : باقى ماندن بر جنابت تا اذان صبح.

هفتم:  عمداً قى کردن (استفراغ کردن).

و احکام اینها در مسائل آینده گفته مى‏شود:

1 ـ خوردن و آشامیدن

مسأله 1553 ـ اگر روزه دار با التفات به اینکه روزه دارد عمداً چیزى بخورد یا بیاشامد روزه­ی او باطل مى‏شود، چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد، مثل خاک و شیره درخت، و چه کم باشد، چه زیاد، حتى اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه باطل مى‏شود، مگر آنکه رطوبت مسواک در آب دهان به طورى از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود.

مسأله 1554 ـ اگر موقعى که مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده، باید لقمه را از دهان بیرون آورد، و چنانچه عمداً فرو ببرد روزه‏اش باطل است، و به دستورى که بعداً گفته خواهد شد کفّاره هم بر او واجب مى‏شود.

مسأله 1555 ـ اگر روزه‏دار سهواً چیزى بخورد یا بیاشامد، روزه‏اش باطل نمى‏شود.

مسأله 1556 ـ آمپول و سرم روزه را باطل نمى‏کند، هر چند آمپول تقویتى یا سِرُم قندى نمکى باشد، و همچنین اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مى‏شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمى‏کند، وهمچنین دارو در چشم و گوش ریختن، روزه را باطل نمى‏کند، اگر چه مزه آن به گلو برسد. و اگر در بینى بریزد اگر به حلق نیز نرسد روزه را باطل نمى‏کند.
                                                                                                                                                                      (به حکم مرجع رجوع شود.)

مسأله 1557 ـ اگر روزه‏دار چیزى را که لاى دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه‏اش باطل مى‏شود.

مسأله 1558 ـ کسى که مى‏خواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان دندانهایش را خلال کند، ولى اگر بداند غذائى که لاى دندان مانده در روز فرو مى‏رود، باید خلال کند.

مسأله 1559 ـ فرو بردن آب دهان، اگر چه بواسطه خیال کردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمى‏کند.

مسأله 1560 ـ فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط مستحب آن است که آن را فرو نبرند.

                                                                                                        (به حکم مرجع رجوع شود.)

2 ـ استمناء

مسأله 1568 ـ اگر روزه‏دار استمناء کند روزه‏اش باطل مى‏شود.

مسأله 1570 ـ هرگاه روزه‏دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم مى‏شود ـ یعنى در خواب منى از او بیرون مى‏آید ـ جایز است بخوابد هر چند به سبب نخوابیدن به زحمت نیفتد، و اگر محتلم شود روزه‏اش باطل نمى‏شود.

مسأله 1573 ـ روزه‏دارى که محتلم شده ، اگر بداند منى در مجرى مانده و در صورتى که پیش از غسل بول نکند، بعد از غسل منى از او بیرون مى‏آید، احتیاط مستحب آن است که پیش از غسل بول کند. (به قولی : استبراء از منی با ادرار کردن می­باشد.)

3 ـ دروغ بستن به خدا و پیغمبر

مسأله 1576 ـ اگر روزه‏دار به گفتن یا به نوشتن یا به اشاره و مانند اینها به خدا و    پیغمبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلّم و ائمه علیهم‏السّلام عمداً نسبتى را بدهد که دروغ است ـ اگر چه فوراً بگوید دروغ گفتم یا توبه کند ـ روزه او ـ بنابر احتیاط لازم ـ باطل است، و همچنین است ـ بنابر احتیاط مستحب ـ دروغ بستن به حضرت زهرا سلام اللّه‏ علیها و سایر پیغمبران و جانشینان آنان.

در مورد جوک­ها و شوخی­هایی که بعضی­ها نا­آگاهانه با پیامبران الهی انجام می­دهند حتماً نظر مرجع خود را جویا شوید چون بعضی از مراجع بر این مورد اشکال می­گیرند.

4 ـ رساندن غبار به حلق

مسأله 1583 ـ بنابر احتیاط واجب رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل مى‏کند، چه غبار از چیزى باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزى باشد که خوردن آن حرام است مثل خاک.

مسأله 1585 ـ اگر بواسطه­ی باد، غبارى غلیظ پیدا شود و انسان با اینکه متوجه است و مى‏تواند مواظبت کند ولى مواظبت نکند و به حلق برسد ـ بنابر احتیاط واجب ـ روزه‏اش باطل مى‏شود.

مسأله 1586 ـ احتیاط واجب آن است که روزه‏دار دود سیگار و تنباکو، و مانند اینها را هم به حلق نرساند.

مسأله 1587 ـ اگر مواظبت نکند و غبار یا دود و مانند اینها داخل حلق شود، چنانچه یقین یا اطمینان داشته که به حلق نمى‏رسد، روزه‏اش صحیح است، و اگر گمان مى‏کرده که به حلق نمى‏رسد، بهتر آن است که آن روزه را قضا کند.

مسأله 1588 ـ اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بى اختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزه‏اش باطل نمی شود             

5 ـ فرو بردن تمام سر در آب

مسأله 1589ـ فرو بردن تمام سر در آب روزه را باطل نمى‏کند، ولى کراهت شدید دارد.  

این مسأله اختلافی است و اکثر مراجع نظر به بطلان روزه دارند. به حکم مرجع خود رجوع کنیم.)

6  ـ باقیماندن بر جنابت تا اذان صبح

مسأله 1590 ـ اگر جنب عمداً در ماه رمضان تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه‏اش تیمم است تیمم ننماید، باید روزه­ی آن روز را تمام کند و روزى دیگر را نیز روزه بگیرد، و چون معلوم نیست آن روز قضا است یا عقوبت است، هم روزه آن روز از ماه رمضان را به قصد ما فى الذمه انجام دهد، و هم روزى که بجاى آن روز روزه مى‏گیرد، وقصد قضا نکند.

مسأله 1591 ـ کسى که مى‏خواهد قضاى روزه ماه رمضان را بگیرد، هرگاه تا اذان صبح عمداً جنب بماند، نمى‏تواند آن روز را روزه بگیرد، واگر از روى عمد نباشد مى‏تواند، اگر چه احتیاط در ترک آن است.

مسأله 1592 ـ در غیر روزه ماه رمضان و قضاى آن ـ از اقسام روزه‏هاى واجب و مستحب ـ اگر جنب عمداً تا اذان صبح بر حال جنابت باقى بماند، مى‏تواند آن روز را روزه بگیرد.

مسأله 1593 ـ کسى که در شب ماه رمضان جنب است، چنانچه عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود، باید تیمم کند و روزه بگیرد و روزه‏اش صحیح است.

مسأله 1594 ـ اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند وبعد از یک روز یادش بیاید، باید روزه آن روز را قضا نماید، و اگر بعد از چند روز یادش بیاید، روزه هر چند روزى را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید، مثلاً اگر نمى‏داند سه روز جنب بوده یا چهار روز، باید روزه سه روز را قضا کند.

مسأله 1595 ـ کسى که در شب ماه رمضان براى هیچ کدام از غسل و تیمم وقت ندارد، اگر خود را جنب کند، روزه‏اش باطل است و قضا و کفّاره بر او واجب مى‏شود.

مسأله 1596 ـ اگر بداند وقت براى غسل ندارد و خود را جنب کند وتیمم کند، یا با این که وقت دارد عمداً غسل را تأخیر بیاندازد تا وقت تنگ شود وتیمم کند روزه‏اش صحیح است، هر چند گناهکار است.

مسأله 1597 ـ کسى که در شب ماه رمضان جنب است و مى‏داند که اگر بخوابد تا صبح بیدار نمى‏شود ـ بنابر احتیاط واجب ـ نباید غسل نکرده بخوابد، وچنانچه پیش از غسل اختیاراً بخوابد و تا صبح بیدار نشود، باید روزه آن روز را تمام کند، و قضا و کفّاره بر او واجب مى‏شود.

مسأله 1598 ـ هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود، اگر احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار مى‏شود مى‏تواند بخوابد.

مسأله 1599 ـ کسى که در شب ماه رمضان جنب است و یقین یا اطمینان دارد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار مى‏شود، چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند، وبا این تصمیم بخوابد و تا اذان خواب بماند، روزه‏اش صحیح است.

مسأله 1600 ـ کسى که در شب ماه رمضان جنب است و اطمینان ندارد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار مى‏شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیدار شدن باید غسل کند، در صورتى که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند ـ بنابر احتیاط ـ قضا بر او واجب مى‏شود.

مسأله 1601 ـ کسى که در شب ماه رمضان جنب است و یقین دارد یا احتمال مى‏دهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار مى‏شود، چنانچه نخواهد بعد از بیدار شدن غسل کند، در صورتى که بخوابد و بیدار نشود، باید روزه آن روز را تمام کند و قضا و کفّاره بر او لازم است. و همچنین است ـ بنابر احتیاط لازم ـ اگر تردید داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند یا نه.

مسأله 1602 ـ اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود و یقین کند، یا احتمال دهد، که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار مى‏شود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بیدار نشود، باید روزه آن روز را قضا کند، و اگر از خواب دوم بیدار شود و براى مرتبه سوم بخوابد و تا اذان صبح بیدار نشود، باید روزه آن روز را قضا کند ـ و بنابر احتیاط استحبابى ـ کفّاره نیز بدهد.

مسأله 1603 ـ خوابى که در آن احتلام صورت گرفته است، خواب اوّل حساب مى‏شود، بنابراین اگر پس از بیدار شدن دوباره بخوابد و تا اذان صبح بیدار نشود، چنانچه در مسأله قبل گفته شد، روزه آن روز را باید قضا کند.

مسأله 1604 ـ اگر روزه‏دار در روز محتلم شود، واجب نیست فوراً غسل کند.

مسأله 1605 ـ هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده، اگر چه بداند پیش از اذان محتلم شده، روزه او صحیح است.

مسأله 1606 ـ کسى که مى‏خواهد قضاى روزه رمضان را بگیرد، اگر بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان محتلم شده است، مى‏تواند آن روز را به قصد قضاى ماه رمضان روزه بگیرد.

مسأله 1615 ـ کسى که مسّ میّت کرده ـ یعنى جائى از بدن خود را به بدن میّت رسانده ـ مى‏تواند بدون غسل مسّ میّت روزه بگیرد، و اگر در حال روزه هم میّت را مسّ نماید، روزه او باطل نمى‏شود.

7 ـ قى کردن (استفراغ)

مسأله 1617 ـ هرگاه روزه‏دار عمداً قى کند اگر چه بواسطه مرض و مانند آن ناچار باشد، روزه‏اش باطل مى‏شود. ولى اگر سهواً یا بى اختیار قى کند، اشکال ندارد.

مسأله 1618 ـ اگر در شب چیزى بخورد که مى‏داند بواسطه خوردن آن، در روز بى اختیار قى مى‏کند، روزه‏اش صحیح است.

 مسأله 1622 ـ اگر یقین داشته باشد که بواسطه آروغ زدن، چیزى از گلو بیرون مى‏آید، چنانچه طورى باشد که بر آن قى کردن صدق کند، نباید عمداً آروغ بزند. ولى اگر یقین نداشته باشد اشکال ندارد.

مسأله1623 ـ اگر آروغ بزند و چیزى در گلو یا دهانش بیاید، باید آن را بیرون بریزد، واگر بى­اختیار فرو رود، روزه‏اش صحیح است.

احکام چیزهایى که روزه را باطل مى‏کند.

مسأله 1624 ـ اگر انسان عمداً و از روى اختیار کارى که روزه را باطل مى‏کند انجام دهد، روزه او باطل مى‏شود. و چنانچه از روى عمد نباشد اشکال ندارد. ولى جنب اگر بخوابد و به تفصیلى که در مسأله (1602) گفته شد تا اذان صبح غسل نکند روزه او باطل است. و چنانچه انسان نداند که بعضى از آنچه گفته شد روزه را باطل مى‏کند اگر در این جهل کوتاهى نکرده باشد، و تردیدى هم نداشته باشد، یا آنکه اعتماد بر حجت شرعى داشته باشد، اگر آن چیز را انجام دهد، روزه‏اش باطل نمى‏شود، مگر در خوردن و آشامیدن.

مسأله 1625 ـ اگر روزه‏دار سهواً یکى از کارهائى که روزه را باطل مى‏کند انجام دهد و به اعتقاد اینکه روزه‏اش باطل شده، عمداً دوباره یکى از آنها را بجا آورد، حکم مسأله گذشته درباره او جارى مى‏شود.

مسأله 1626 ـ اگر چیزى به زور در گلوى روزه‏دار بریزند، روزه او باطل نمى‏شود، ولى اگر مجبورش کنند که روزه خود را به خوردن یا آشامیدن باطل کند، مثلاً به او بگویند اگر غذا نخورى ضرر مالى یا جانى به تو مى‏زنیم، و خودش براى جلوگیرى از ضرر چیزى بخورد، روزه او باطل مى‏شود. و در غیر خوردن و آشامیدن نیز ـ بنابر احتیاط واجب ـ باطل مى‏شود.

مسأله 1627 ـ روزه‏دار نباید جائى برود که مى‏داند چیزى در گلویش مى‏ریزند، یا مجبورش مى‏کنند که خودش روزه خود را باطل کند، و اگر برود و از روى ناچارى خودش کارى که روزه را باطل مى‏کند انجام دهد، روزه او باطل مى‏شود. و همچنین است ـ بنابر احتیاط لازم ـ اگر چیزى را در گلویش بریزند.

آنچه براى روزه‏دار مکروه است.

مسأله 1628 ـ چند چیز براى روزه‏دار مکروه است و از آن جمله است:

1 ـ دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن، در صورتى که مزه یا بوى آن به حلق برسد.

2 ـ انجام دادن هر کارى مانند خون گرفتن، و حمام رفتن که باعث ضعف مى‏شود.

3  ـ دارو در بینى ریختن، اگر نداند که به حلق مى‏رسد، و اگر بداند به حلق مى‏رسد جایز نیست.

4 ـ بو کردن گیاههاى معطّر.

5 ـ استعمال شیاف.

6  ـ تر کردن لباسى که در بدن است.

7  ـ کشیدن دندان، و هر کارى که بواسطه آن از دهان خون بیاید.

8  ـ مسواک کردن با چوب تر.

9  ـ بى جهت آب یا چیزى روان در دهان کردن.

احکام روزه مسافر

مسأله 1684 ـ مسافرى که باید نمازهاى چهار رکعتى را در سفر دو رکعت بخواند، نباید روزه بگیرد. و مسافرى که نمازش را تمام مى‏خواند مثل کسى که شغلش مسافرت، یا سفر او سفر معصیت است، باید در سفر روزه بگیرد.

مسأله 1685 ـ مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، ولى براى فرار از روزه مسافرت مکروه است. و همچنین است مطلق سفر در ماه رمضان مگر اینکه براى حج یا عمره یا به جهت ضرورتى باشد.

مسأله 1689 ـ کسى که نمى‏داند روزه مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگیرد و در بین روز مسأله را بفهمد، روزه‏اش باطل مى‏شود و اگر تا مغرب نفهمد، روزه‏اش صحیح است.

مسأله 1691 ـ اگر روزه‏دار بعد از ظهر مسافرت نماید، باید ـ بنابر احتیاط ـ روزه خود را تمام کند، و در این صورت قضاى آن لازم نیست، و اگر پیش از ظهر مسافرت کند، ـ بنابر احتیاط واجب ـ نمى‏تواند آن روز را روزه بگیرد، خصوصاً اگر از شب نیّت سفر داشته باشد. ولى در هر صورت نباید پیش از رسیدن به حدّ ترخّص چیزى را که روزه را باطل مى‏کند انجام دهد، و گر نه کفّاره بر او واجب مى‏شود.                                                                                 ( در این مساله به نظر مرجع خود رجوع کنیم.)

مسأله 1692 ـ اگر مسافر در ماه رمضان چه آنکه قبل از فجر در سفر بوده و چه آنکه روزه بوده و سفر نماید، چنانچه پیش از ظهر به وطنش برسد، یا به جائى برسد که مى‏خواهد ده روز در آنجا بماند، چنانچه کارى که روزه را باطل مى‏کند انجام نداده ـ بنابر احتیاط ـ باید آن روز روزه را بگیرد و در این صورت قضا ندارد. و اگر انجام داده، روزه آن روز بر او واجب نیست و باید آن را قضا کند.

مسأله 1693 ـ اگر مسافر بعد از ظهر به وطنش برسد، یا به جائى برسد که مى‏خواهد ده روز در آن جا بماند ـ بنابر احتیاط ـ روزه‏اش باطل است، و باید آن را قضا کند.                                                   

          ( در این مساله به نظر مرجع خود رجوع کنیم.)